تحولات لبنان و فلسطین

یک نماینده مجلس: نظارت بر بازار مسکن در قالب استفاده از خدمات سامانه قانونی خودنویس است که مستقل از دولت‌ها باید اجرا شود و بسترسازی برای استفاده از خدمات این سامانه با قوت و جدیت تداوم یابد.

با اقبال هرچه بیشتر مردم به سامانه «خودنویس» ثبات در بازار مسکن محقق خواهد شد

خودنویس از موثرترین اقدامات دولت در راستای کنترل بازار مسکن و حذف هزینه‌های مبادلاتی معاملات این حوزه برای مردم بوده است؛ به کمک این سامانه بستر سودجویی واسطه‌گرانی که تا پیش از این ارقام نجومی برای معاملات مسکن از مردم دریافت می‌کرده‌اند برچیده شده و بازار مسکن با نظارت دولت در قالب این سازوکار به سمت ثبات و شفافیت بیشتر در قیمت‌گذاری حرکت خواهد کرد.

حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده مردم شاهین شهر در راستای لزوم  نظارت دولتی بر بازار مسکن مطرح کرد: از آنجا که در حوزه معاملات مسکن تاکنون پرونده‌های زیادی بوجود آمده و کلاهبرداری‌های فراوانی اتفاق افتاده است؛ برای طرفین رهن و اجاره و یا خرید و فروش مسکن چه آن‌هایی که معاملات خود را در بنگاه‌های مشاوران املاک انجام داده و چه آنها که خارج از بنگاه‌ها انجام می‌دهند، ضروری است که اطلاعات معاملاتشان توسط خود این افراد در بستری مطمئن با نظارت دولت درج شده و کد رهگیری نیز به طرفین داده شود.

او در ادامه مطرح کرد: سامانه خودنویس نیز در راستای پیشبرد قانون جهش تولید مسکن با هدف نظارت بر بازار این حوزه و رصد تمامی معاملات اعم از خرید و فروش املاک و مستغلات و همچنین پیش‌بینی خرید، با همکاری دولت و مجلس در نظر گرفته و ارائه شده است. این سامانه کلیه مشکلات احتمالی معاملات را که در آینده امکان بروز خواهد داشت قابل پیگیری کرده و در محاکم برپایه مستندات شکل‌گرفته برطرف خواهد کرد. خدمات این سازوکار به صورت رایگان در اختیار مردم بوده و ضمن کاهش هزینه‌های معاملات برای طرفین می‌تواند از بروز خیلی از کلاهبرداری‌ها جلوگیری کرده و بازار مسکن را از انحصار دلالان و واسطه‌گران این حوزه خارج کند.

سامانه خودنویس طبق آمار در ۵ ماه گذشته موجب کاهش ۱۶۰۰ میلیارد تومانی هزینه‌های عقد قرارداد برای مردم شده است. حاجی دلیگانی در این رابطه مطرح کرد: متاسفانه در گذشته شاهد بودیم واسطه‌گران اعداد قابل توجهی در معاملات املاک از مردم دریافت می‌کردند که خوشبختانه این سامانه پرداخت این هزینه‌های گزاف را برای مردم حذف کرده و یا کاهش داده است. در مجموع عمده خدمات این سازوکار حافظ منافع مردم است.

وی همچنین افزود: البته اگرچه برخی معتقد هستند در کوتاه‌مدت آثار مثبت این سازوکار هنوز آنطور که باید دیده نشده اما طبیعی است که با اقبال هرچه بیشتر مردم به این سامانه ثبات بازار مسکن محقق خواهد شد، مزایای این سامانه بیش از پیش خود را نشان خواهد داد.

نماینده مردم شاهین‌شهر در رابطه با لزوم توجه دولت بر تقویت سامانه‌های هوشمند در جهت کسب رضایت مردم خاطرنشان کرد: نظارت بر بازار مسکن در قالب استفاده از خدمات سامانه قانونی خودنویس است که مستقل از دولت‌ها باید اجرا شود و بسترسازی برای استفاده از خدمات این سامانه با قوت و جدیت تداوم یابد. به نفع تمامی افراد از جمله مشاوران املاک است که کمک کنند این سازوکار که بخشی از اجرایی‌سازی قانون است، همگانی شده و هر فردی در اجرای قانون کوتاهی کند قطعا به نفعش نخواهد بود.  

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.